Archeology of sociovisual counterhegemonic knowledge in contemporary Latin American archigraphy

Authors

  • Rebeca Isadora Lozano Castro Universidad Autónoma de Tamaulipas

DOI:

https://doi.org/10.32870/zcr.v9i18.250

Keywords:

Sociovisual counterhegemony, Architecture, Design, Culture

Abstract

The present research explores the sociovisual counterhegemonic capacity in contemporary archigraphic objects, as an instrument of commercial identification in architecture with archaeological cultural penetration in Latin American countries such as Mexico, Argentina, Colombia and Ecuador. Archigraphy constitutes the capitalist mechanical contradiction of the elements of force accentuated by morphological, colorimetric, typographic means, in the visual ensemble culturally adapted through strategies according to the values ??of each Latin American country. The objective of this study is to analyze the effect of the sense of anti-capitalist struggle with advertising and consumerist identification domination, disputing the power of archigraphically exposed visual impact, which brings graphic ruptures discussed by economic imposition of business corporatism and consumer culturalism. The initial method was oriented towards a flexible design with findings in the qualitative research process through description and interpretation of data with a transdisciplinary approach, from anthropology and communication with graphic design as a reference axis. The units of analysis were constituted with a corpus from primary sources of archigraphy with design and implicit counterhegemonic communication. What resulted critically and reflexively in the categorical and characteristic, contrastive articulation, with interpretation in the frame of reference. Also for a clear understanding of the sociovisual counterhegemonic power contained in archigraphy, such as: roots with traditions, practices, language, symbolisms, colors, and identity. This approach is a trigger for future studies on exposed Latin American archigraphic designs that are the product of inequalities and processes of economic and political polarization, accelerated future and marketing gaps in the global market.

Author Biography

Rebeca Isadora Lozano Castro, Universidad Autónoma de Tamaulipas

Posdoctora multidisciplinar en Diseño, doctora en Diseño (PhD), magister en Artes Gráficas y diseñadora gráfica. Exbecaria Prodep. Es miembro del Sistema Nacional de Investigador@s nivel-II; Perfil-Prodep, así como del Cuerpo Académico Arte, Teoría y Conservación del Patrimonio, Consolidado (uatca-145). También es cofundadora del Laboratorio de Estudios Visuales, Arte y Patrimonio. Ha obtenido los reconocimientos al Mérito Académico y Profesor Extraordinario. Es representante de México en la Red Latinoamericana de Cultura Gráfica y miembro de Red de Investigación de Diseño en UP; con cargo honorario en el Comité Externo de Evaluación del Programa en Diseño, de la Facultad de Diseño y Comunicación. Es ex Coordinadora de Carrera de Diseño Gráfico (fadu-uat), y ex miembro del Comité Técnico egel-diseg, Ceneval-México. También es miembro del Comité Evaluador Prodep y Conahcyt; miembro editorial de la revista Zincografía, parte del Comité Científico de la Revista RECIT, evaluadora externa en revistas internacionales y responsable técnico en proyectos de investigación Conahcyt/Prodep. Ha tenido participación en congresos nacionales e internacionales y ha publicado artículos en índices de calidad, capítulos de libros y libros. Sus líneas de investigación son en diseño y cultura; arquigrafía y hegemonía sociovisual en el gráfico identificativo; historiografía discursiva de objetos del patrimonio; y crítica del diseño en el espacio urbano.

Published

2025-07-11

How to Cite

Lozano Castro, R. I. (2025). Archeology of sociovisual counterhegemonic knowledge in contemporary Latin American archigraphy. Zincografia, 9(18). https://doi.org/10.32870/zcr.v9i18.250

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